elektronická homilie Zjevení Páně sv. tří králů
elektronická homilie Zjevení Páně sv. tří králů

Bratři a sestry,
teologicky je dnešní svátek Zjevení Páně, sv. Tří Králů, označován za nejdůležitější svátek Vánoční doby. Nejde v něm pouze o prostý krásný fakt Božího narození v Betlémě, ale spíš o příchod a Zjevení Boha a Jeho spásné Pravdy všem národům.
Mezi mnohými tématy dnešní liturgie je i inspirativní otázka, kdo vlastně jsou ti mágové, či mudrci, kteří přicházejí, podle redakce sv. Matouše od východu, a ptají se po právě narozeném Králi?
Je pro nás zajímavé, že pojem mágové je v dostupných pramenech dosti široký a zabarvený pozitivně i negativně. Mohou to být příslušníci perské kněžské kasty, nebo helénističtí, tedy řečtí uchovávatelé náboženství v původním smyslu, také učitelé řeckých filozofů. Kromě významu kouzelníků a vykonavatelů nadpřirozeného vědění jsou jimi označováni i podvodníci a svůdci.
Pro nás je zajímavé, že v Písmě svatém nacházíme dvojí význam, pozitivní i negativní, ten druhý pak ve Skutcích apoštolských, jak odsouzení nepřítele a protivníka Boha Ježíše Krista.
Naznačuje to i dvojí způsob náboženského bádání, které může být jednak cestou ke Kristu a spáse duše, avšak i démonickou, ničivou silou, stavějící se proti Bohu, kteří jsou již ale vítězným Kristem přemoženi.
Druhá podstatná otázka dnešní slavnosti spočívá v přinesených darech. Církev v nich jistě nevidí pouze praktické věci, které by byly Svaté rodině danou chvíli k užitku, ale jsou uznáním Krále, Mesiáše a smyslu Jeho cesty mezi lidi a Jeho pozemského života, spojeného s utrpením. Klanění se zde nazývá Proskynézí, tedy padnutí na tvář, vzdávající úctu pouze samotnému Bohu.
Zlato symbolizuje kralování věčného Krále, kadidlo božství věčného Boha, a myrha je znamením utrpení a smrti Krista, vykupující duši každého člověka. Dojemný aspekt s sebou nese skutečnost, že podle tradice stejnou nádobu na olej myrhy, plnou až po okraj, za několik málo let ponesou Josef z Arimatie a člen nejvyšší rady Nikodém, až půjdou připravit Tělo Krále a hrob, ve kterém ještě nebyl nikdo pochován, k Ježíšově pohřbu.
Proto se zpívá v tříkrálové písni:
Plesejte, jásejte, ve stálé radosti, kde Panenka čistá nám zrodila Krista.
Amen
P. Miloslav Paclík